مقالات

گاز CO2 / همه چیز درباره این گاز جادویی

در نگهداری آکواریوم های گیاهی ممکن است در مورد دو نوع آکواریوم شنیده باشید:


مخازن با تکنولوژی بالا که گاز دی اکسید کربن (CO2) را تزریق می کنند و مخازن با تکنولوژی پایین که این کار را نمی کنند. گاز CO 2 اغلب به عنوان کلید جادویی برای رشد سریع گیاهان و ناپدید شدن جلبک ها بدون هیچ ردی تبلیغ می شود. بیایید در مورد آنچه که CO2 در واقع برای گیاهان آکواریوم انجام می دهد و همچنین برخی از مزایا و معایب استفاده از آن صحبت کنیم .

CO2 برای فتوسنتز استفاده می شود.
آیا تا به حال این جمله را شنیده اید که “کربن ستون فقرات زندگی است”؟ این عبارت نه تنها برای انسانها مانند من و شما صادق است، بلکه برای گیاهان نیز صادق است. گیاهان برای انجام فتوسنتز و تولید غذا برای خود به کربن نیاز دارند. این یک نیاز اساسی است، صرف نظر از اینکه گاز CO 2 به آکواریوم تزریق شود یا نه.

در یک مخزن با تکنولوژی پایین، گیاهان از 2-3 پی پی ام (قسمت در میلیون) CO 2 استفاده می کنند که به طور طبیعی از تبادل گازهای سطحی و تنفس حیوانات به دست می آید. برخی از گیاهان حتی می توانند از ترکیبات کربنات و بی کربنات (KH) در آب به عنوان منبع کربن برای فتوسنتز استفاده کنند، اما این نیاز به انرژی بیشتری از گیاه در مقایسه با استفاده از گاز CO2 دارد .

در یک آکواریوم با تکنولوژی بالا، CO 2 مکمل استدر آکواریوم پخش می شود تا “غذای” کربنی فراوانی برای گیاهان فراهم کند و رشد سریع تر را تشویق کند. هنگامی که با نور مناسب و کوددهی ترکیب شود، تزریق CO 2 می تواند بهترین شانس را برای رشد و رشد سریع گیاهان در آکواریوم بده.

 

 

تاثیرات گاز CO2 بر PH آب

هنگام حل کردن CO 2 در آب (H 2 O )، مقدار کمی اسید کربنیک (H 2 CO 3 ) تشکیل می شود. این اسید ملایم باعث کاهش pH آب آکواریوم شما می شود. اگر CO 2 تحت فشار برای مدت طولانی خاموش شود، pH دوباره شروع به افزایش می کند زیرا CO2 اضافی به زور از آب خارج می شود. این پدیده یکی از دلایلی است که استفاده از تایمر برای اجرای تزریق CO 2 در زمان روشن بودن چراغ ها است، اما نه زمانی که مخزن تاریک است، مهم است. هنگامی که گیاهان نور دریافت می کنند، CO2 مصرف می کنندبرای فتوسنتز و ایجاد اکسیژن. در شب که نور در دسترس نیست و گیاهان قادر به فتوسنتز نیستند، اکسیژن مصرف می کنند و CO 2 را به عنوان بخشی از فرآیند تنفس آزاد می کنند.

در یک آکواریوم کاشته شده با ماهی و بی مهرگان، حیوانات نیز هنگام تنفس CO 2 منتشر می کنند. بنابراین، تزریق CO 2 در شب ناکارآمد است و به طور بالقوه می تواند منجر به سطوح بیش از حد CO 2 شود که باعث افت شدید pH می شود.
و به مرور باعث کشته شدن ماهی ها و میگو ها شود .

تاثیر گاز CO2 بر سلامت ماهی ها

برخی از گونه‌های ماهی (مانند ماهی‌هایی که از بخش‌های خاصی از حوضه آمازون هستند) آب اسیدی بیشتری را ترجیح می‌دهند، بنابراین افزودن CO 2 یکی از راه‌های کمک به کاهش اندکی pH در صورت نیاز است. با این حال، CO 2 بیش از حد می تواند در سرگرمی نگهداری ماهی مضر باشد. مقادیر بیش از حد CO 2 در آب آکواریوم می تواند باعث گاز گرفتن ماهی در سطح یا در نهایت خفگی در صورت عدم رفع مشکل شود.

اگر مشکوک هستید که مخزن ماهی شما دارای دوز بیش از حد CO 2 است ، افزایش هوادهی با استفاده از سنگ هوا می تواند به کاهش این مشکل کمک کند. نشانگر CO 2 یا کیت تست CO 2 می تواند به شما در اندازه گیری مقدار CO 2 کمک کند در آب است و تعیین کنید که آیا ماهی شما در خطر است یا خیر.

تاثیر CO2 بر جلبک ها

هر چه به یک اکواریوم کاشته شده نور بیشتری بدهید، گیاهان توانایی رشد و شکوفایی بیشتری دارند، اما به مواد مغذی بیشتری نیز نیاز دارند تا با شدت نور مطابقت داشته باشند. هنگامی که سطح روشنایی، مواد مغذی و CO2 در آکواریوم مطابقت نداشته باشد، مخزن “متعادل” نیست و سلامت گیاه ممکن است تحت تأثیر نامطلوب قرار گیرد. اگر گیاهان برای زنده ماندن تلاش می کنند، جلبک ها به احتمال زیاد از این موقعیت سوء استفاده کرده و خارج از کنترل رشد می کنند.

اگر آکواریوم شما توسط CO 2 محدود شده است ، افزودن تزریق CO2 می تواند سلامت و رشد گیاه را در صورت ترکیب با نور مناسب و کود خوب، به شدت بهبود بخشد. هنگامی که گیاهان با تمام عناصر مورد نیاز خود رشد می کنند، جلبک ها شانس کمی برای رقابت با گیاهان برای مواد مغذی و نور دارند.

نحوه ورود CO2 به آب در طبیعت

در حالی که ممکن است استفاده از تجهیزات برای تزریق گاز CO 2 به آب آکواریوم غیرطبیعی به نظر برسد، بسیاری از گیاهان آبزی در تجارت از مکان هایی سرچشمه می گیرند که آب به طور طبیعی سرشار از CO 2 است . آب چشمه می تواند در سر چشمه هایی که آب از زیر سطح زمین بالا می آید با CO 2 اشباع شود . نوع آب زیرزمینی به شدت در CO 2 اشباع شده است زیرا در معرض انتشار مداوم ترکیبات آلی همراه با مقدار زیادی کربن جامد است

در برخی آب‌ها با pH و بافر KH به طور طبیعی پایین است و CO 2 می‌تواند آزادانه با سرعت بالایی وارد آب شود. به عنوان مثال، این می تواند در آب با سطح زیرین ماسه سنگ که از سیلیکات ساخته شده است، رخ دهد، زیرا هیچ کربناتی برای خنثی کردن اسید کربنیک از CO2 وجود ندارد . pH پایین می ماند و CO 2 متمرکز باقی می ماند و به گیاهان اجازه می دهد تا به وفور رشد کنند. از طرفی سنگ آهک بیشتر از کلسیت و آراگونیت ساخته می شود که کربنات (KH) بالایی دارد.

سنگ آهک با خنثی کردن اسید کربنیک و بالا بردن PH آب را تا حد زیادی بافر می کند. CO 2 در این توده های آبی کمتر متمرکز است، بنابراین گونه های مختلف گیاهان برای رشد در این شرایط توسعه یافته اند.

سایر گیاهان در تجارت از مناطقی سرچشمه می گیرند که محیط طبیعی آنها تا حدی زمینی است و به گیاهان اجازه می دهد به CO2 نامحدود موجود در هوا دسترسی داشته باشند . اینها ممکن است واقعاً گونه های آبزی نباشند زیرا در بالای آب رشد می کنند، اما بسیاری از آنها می توانند در زیر آب در محیطی غنی از CO2 رشد کنند تا بتوانیم از آنها در آکواریوم های با فناوری پیشرفته خود لذت ببریم.

 

 

خلاصه ی مطلب درباره CO2

نگهداری گیاهانی که نیاز به نور زیاد دارند و تبدیل گیاهان از حالت غوطه ور به رشد غوطه ور مفید است. همچنین افزودن به آکواریومی با کاشت متراکم منطقی تر از آکواریوم کم کاشت است که کربن زیادی مصرف نمی کند. فقط آماده باشید که هزینه و تلاش اضافی را برای نگهداری یک آکواریوم کاشته شده با تکنولوژی بالا سرمایه گذاری کنید.

برای مبتدیان، ما به شدت توصیه می کنیم که با یک آکواریوم با تکنولوژی پایین و بدون تزریق CO2 شروع کنید . به طور کلی، مخازن با فناوری پایین ارزان‌تر و نگهداری آسان‌تر هستند، این مهم در حالی است که شما هنوز در حال یادگیری نحوه زنده نگه داشتن گیاهان در زیر آب هستید. در واقع، اکثر گیاهان آبی که ما در تهران شریمپ می فروشیم، به CO2 تزریقی متکی نیستند، زیرا ما می خواهیم تا آنجا که ممکن است آنها را در دسترس افراد قرار دهیم. از مجموعه گونه های مقاوم و مبتدی ما برای شروع کار با تانک های کاشته شده استفاده کنید.
اما اگر افراد حرفه ی هستید و دوست دارید از اول یک آکواریوم کاشته شده ی بی‌نظیر داشته باشید حتما از سیستم co2 در آکواریوم استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *