درمان ها, مقالات

بایوفیلم چیست؟ / جلبک سفید بلای جان آکواریوم

آشنایی

همه از آلوده شدن آکواریوم خود به بایوفیلم می ترسند.

وقتی چیزی را می بینید که ظاهراً سفید است اما جلبک نیست، ممکن است بیشتر از همیشه گیج شوید.

در حالی که جلبک ها زشت هستند، بخشی طبیعی از اکوسیستم هستند. با این حال، ما دوست داریم تانک های ماهی کاملاً تمیز باشد، بنابراین باید از بین برود. چند دلیل وجود دارد که چرا آکواریوم شما بایوفیلم می زند. برای خلاص شدن از شر جلبک سفید یا بایوفیلم، باید دلیل رشد آن را بدانید.

 

اصطلاح جلبک سفید یک نام اشتباه است. این نام به دلیل ظاهر گیاه مانند آن است که تزئینات آکواریوم را می پوشاند و باعث سردرگمی علاقه مندان می شود. در واقع، به احتمال زیاد جلبک های سفید به جای جلبک های واقعی، دسته ای از موجودات قارچ مانند رشته ای هستند. جلبک های سفید را می توان به عنوان کپک سفید نیز توصیف کرد که نام اصلی آن بایوفیلم است.

 

جلبک ها گروهی علمی از ارگانیسم های یوکاریوتی فتوسنتزی یا موجودات زنده ای هستند که دارای هسته و اندامک های متصل به غشاء هستند و از آنها برای جمع آوری انرژی از خورشید استفاده می کنند. گونه‌های زیادی از جلبک‌های شناخته شده با انواع مختلف در اکوسیستم‌های آب شیرین، و آب شور رشد می‌کنند.

در طبیعت و در آکواریوم، گونه های جلبک زمانی که نور زیاد، مواد مغذی و رقابت کمی به آنها داده شود، رشد می کنند. در حالی که جلبک ها در تنظیمات مخزن ماهی خانگی ناخواسته هستند، اما جزئی طبیعی از هر سیستم آبی هستند و ذاتا بد نیستند. با این حال، می تواند سایر گیاهان آکواریومی و مرجان ها را قاچاق کند، نفوذ نور را کاهش دهد و در طول زمان نامناسب شود. کنترل رشد برخی جلبک ها آسان است، در حالی که برخی دیگر به سرعت از آکواریوم پیشی می گیرند.

همانطور که گفته شد، تنها سه بخش اصلی جلبک وجود دارد: رودوفیتا، کلروفیتا و هتروکونتوفیتا 1 . به بیان ساده، رودوفیتا جلبک قرمز، کلروفیتا جلبک سبز و هتروکنتوفیتا تا حد زیادی به عنوان جلبک قهوه ای شناخته می شود. اگرچه این رنگ‌های مرتبط همیشه گونه‌های درست جلبک‌ها را نشان نمی‌دهند، اما می‌بینید که هیچ جلبک سفید ذکر نشده است.

 

گیاهان رنگ سبز خود را از نحوه تعامل نور با کلروفیل یا رنگدانه های گیاه دریافت می کنند. گیاهان مختلف رنگدانه های دیگری تولید می کنند که می تواند منجر به رنگ قرمز یا قهوه ای جلبک ها در خارج از کلروفیتا شود.

اگر گیاه حاوی کلروفیل نباشد، فاقد رنگ بوده و قادر به فتوسنتز نخواهد بود. در حالی که برخی از گونه های گیاهی انگلی می توانند بدون کلروفیل زنده بمانند، جلبک های سفید در این گروه قرار نمی گیرند. بنابراین جلبک سفید یک گیاه یا نوعی جلبک محسوب نمی شود.

این کپک های سفید در آکواریوم من چیست؟

آیا متوجه یک سطح ضخیم، سفید و لزج روی چوب دریفت جدید یا سایر تزئینات آکواریوم در مخزن ماهی آب شیرین خود شده اید؟ ممکن است با جلبک های سفید سر و کار داشته باشید.

ما ثابت کردیم که جلبک سفید در واقع نوعی جلبک نیست و در عوض نوعی قارچ است. این بدان معنی است که از نور زیاد یا مواد مغذی اضافی رشد نمی کند. در عوض، خواهیم دید که بیشتر از در دسترس بودن کربوهیدرات ها سرچشمه می گیرد.

آیا برای ماهی یا بی مهرگان مضر است؟

نیاز به نگرانی نیست اما! جلبک های سفید برای ماهی های آکواریومی و بی مهرگان بی ضرر هستند و اغلب بخشی طبیعی از اکوسیستم در حال تغییر مخزن هستند. بزرگترین مشکل وجود بایوفیلم ظاهر آن است.

مهم است که توجه داشته باشید که چند دلیل دیگر وجود دارد که چرا آکواریوم آب شیرین شما دارای مواد سفید رنگی است که در آن رشد می کنند.

دو دلیل اصلی برای رشد بایوفیلم در آکواریوم آب شیرین شما وجود دارد. اغلب بایوفیلم در اطراف چوب‌های جدید و دیگر ساختارهای ارگانیک قرار گرفته در آکواریوم ظاهر می‌شوند. با این حال، رشد بایوفیلم ممکن است از دیگر گیاهان آکواریومی یا چوب ها وارد تانک شوند.

چوب های جدید

یکی از بزرگترین مشکلاتی که علاقه مندان جدید در آکواریوم خود با آن مواجه هستند، رشد بایوفیلم است. این می تواند به طور همزمان در طول چرخه نیتروژن ، با ماهی یا بدون ماهی اتفاق بیفتد.

چند روز پس از افزودن چوب های خشک شده جدید به آکواریوم، علاقه مندان مبتدی ممکن است متوجه یک پوشش سفید ناخوشایند بر روی چوب های خشک شده جدید خود شوند . این به یک لایه ضخیم از لجن سفید یا شفاف تبدیل می شود که کل ساختار را می پوشاند. همانطور که می توانید تصور کنید، این می تواند خیلی سریع نگران کننده شود.

این کاملا طبیعی و قابل انتظار است. در واقع هیچ راهی برای جلوگیری از وقوع آن وجود ندارد. حتی محبوب‌ترین روش‌های درمان بایوفیلم چوب ، مانند گذاشتن قطعات زیر نور خورشید، جوشاندن یا نگهداری از آنها، احتمالاً منجر به رشد دوباره ی بایوفیلم سفید می‌شود.

چرا بایوفیلم روی چوب‌های جدید رشد می‌کنند؟

علاقه مندان باید به خاطر داشته باشند که هر چیزی که در مخازن ماهی می گذارند روی اکوسیستم تأثیر می گذارد. این امر به ویژه در هنگام قرار دادن اقلام ارگانیک در آکواریوم، مانند گیاهان، چوب یا تزئین ها ، و فیلترهایی که از مخزن دیگری منتقل شده اند، صادق است. و باید انتظار این را داشت که باکتری ها به آن حمله کنند و بایوفیلم بزنند.

در مورد چوب های آبنوس،و مواد آلی ناآشنا،که به آکواریوم وارد می شوند. باکتری های مفیدی که به کارکرد بهتر تانک ماهی شما کمک می کنند، مصمم هستند که آکواریوم شما را از تهدیدات بیرونی ایمن نگه دارند و در عین حال جذب کربوهیدرات ها نیز می شوند. در نتیجه آنها شروع به پردازش و تجزیه آنها می کنند و زمانی که تعداد آنها زیاد شود باعث انباشت باکتری ها و ایجاد کپک سفید یا بایوفیلم می‌شوند

به یاد داشته باشید، تهاجم بایوفیلم ها برای ماهی ها یا بی مهرگان مضر نیست و فوراً نشان دهنده مشکل در مواد مغذی یا نور نیست. در حدود یک تا چهار هفته، تمام جلبک های سفید باید از آکواریوم ناپدید شوند. به همان سرعتی که ظاهر شد، آن را ترک خواهد کرد.

در واقع برای رفع هر چه سریعتر بایوفیلم ها، باید شرایط ثابت برای آکواریوم ایجاد کنید. اما اگر واقعاً نمی‌توانید دیدن آن را تحمل کنید، چند راه برای خلاص شدن از شر بایوفیلم ها قبل از ترک خود به خود وجود دارد. این روش ها شامل حذف دستی، معرفی خدمه پاکسازی و تجویز کردن محصولات رفع بایوفیلم آکواریومی است.

حذف دستی
در بیشتر موارد، ماندگاری و حذف دستی بهترین راه برای مقابله با هر گونه مشکل جلبک در آکواریوم های آب شیرین و شور است. این در مورد مشکل جلبک سفید صادق است –

ما نمی توانیم دروغ بگوییم. بایوفیلم لزج و کثیف برای حذف است. به همین دلیل، ما قویاً توصیه می‌کنیم که چوب‌های آسیب‌دیده را از آکواریوم خارج کنید و از مسواک یا اسکرابر برای جدا کردن کمی از کپک ها استفاده کنید. یک سطل آب آکواریوم را از مخزن ماهی بردارید تا چوب آلوده را با همان آب بشویید. به یاد داشته باشید که باکتری های مفیدی روی این تکه های چوبی وجود دارد که می خواهید تا حد امکان کمتر مزاحم آنها شوید. استفاده از آب لوله کشی یا آب تصفیه نشده دیگر می تواند باکتری های موجود را از بین ببرد و حتی منجر به مشکلاتی بزرگتر از رشد ناخواسته بایوفیلم شود.

خدمه پاکسازی برای رفع بایوفیلم

اگر بایوفیلم دارید، به احتمال زیاد در مراحل ابتدایی آکواریوم آب شیرین خود هستید. در برخی مواقع، باید خدمه پاکسازی و جلبک خواران را اضافه کنید تا به عملکرد سیستم آکواریوم شما کمک کنند.

خدمه پاکسازی نباید به عنوان راهی برای حل مشکلات جلبک در مخزن شما در نظر گرفته شود، بلکه بخشی طبیعی از اکوسیستم است که قبل از اینکه بتواند بر پارامترهای آب تأثیر بگذارد، به حذف مواد آلی پوسیده کمک می کند. به یاد داشته باشید که حلزون و میگو ضایعات ماهی را نمی خورند! اگرچه حلزون ها و میگوهای آب شیرین در کاری که انجام می دهند عالی هستند، اما برخی از گونه ها می توانند خیلی سریع تولید مثل کنند و به بار زیستی کلی آکواریوم اضافه کنند.

درست است که برخی جلبک خواران عالی در آنجا وجود دارند. برخی از بهترین جلبک خواران متعلق به جنس پاکسازی نباید به عنوان راهی برای حل مشکلات جلبک در مخزن شما در نظر گرفته شود، بلکه بخشی طبیعی از اکوسیستم است که قبل از اینکه بتواند بر پارامترهای آب تأثیر بگذارد، به حذف مواد آلی پوسیده کمک می کند. به یاد داشته باشید که حلزون و میگو ضایعات ماهی را نمی خورند! اگرچه حلزون و میگوهای آب شیرین در کاری که انجام می دهند عالی هستند، اما برخی از گونه ها می توانند خیلی سریع تولید مثل کنند و به بار زیستی کلی آکواریوم اضافه کنند و نباید بیش از اندازه زیاد شوند.

درست است که برخی جلبک خواران عالی در آنجا وجود دارند. برخی از بهترین جلبک خواران میگوهای بلو، بلک، یلو، اورنج، ردچری، اسنوبال ها هستند. این میگوها تشنه جلبک های سبز هستند و ظرف چند روز یک مخزن را تمیز می کنند. با این حال، اشتهای سبز آنها می تواند به سرعت منجر به کمبود غذا شود، اما میگوی آمانو به دلیل بزرگتر بودن آن نسبت به میگوهای دیگر عمل پاکسازی را بهتر انجام می دهد اما این را هم بدانید که تکثیر نمی شوند.

سخن نهایی و تجربه ی تهران شریمپ :

بایوفیلم یکی از مراحل آغازین در شروع نگهداری آکواریوم است و اگر در آکواریوم ایجاد شود معمولا هیچ راه قطعی برای درمان آن وجود ندارد.
بهتر است آن را بیماری تلقی نکنیم چون هیچ آسیبی به آکواریوم نمی‌زند و برعکس باعث بهتر شدن شرایط آکواریوم می شود و میگوها و ماهی ها از آن استفاده می‌کنند.
بهترین راه برای رفع آن ثابت نگهداشتن شرایط است و حذف دستی با سیفون کردن محل آلوده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *